ولودیمیر زلنسکی امروز در تماس تلفنی با رئیس جمهور ترکیه، از او به دلیل حمایت کامل این کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تشکر کرد و رهبران دو کشور آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کردند.

محور گفت‌و گوی تلفنی زلنسکی و اردوغان چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهور اوکراین در تماسی تلفنی از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به دلیل مشارکت فعال این کشور در حفظ توافق غلات دریای سیاه تشکر کرد.

آناتولی گزارش داد، ولودیمیر زلنسکی روز چهارشنبه در این تماس تلفنی از رئیس جمهور ترکیه به دلیل حمایت کامل این کشور از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تشکر کرد و رهبران دو کشور آخرین تحولات جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کردند.

واکنش چین و روسیه به برگزاری جلسه شورای امنیت علیه ایران

اردوغان نیز بر اهمیت اجرای قرارداد غلات دریای سیاه تاکید کرد و گفت: صادرات غلات اوکراین و روسیه برای جهان بسیار مهم است.

رئیس جمهور ترکیه افزود: باید راهی برای پایان دادن به جنگ بر اساس احیای کامل تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت اوکراین پیدا کرد.

در پی این تماس تلفنی، زلنسکی با انتشار بیانیه‌ای در تلگرام اعلام کرد که درباره اقدامات بیشتر در مورد تبادل اسرای جنگی میان روسیه و اوکراین نیز با رئیس جمهور ترکیه صحبت کرده و حمایت آنکارا را در این خصوص مهم دانست.

به گزارش ایرنا وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد مسکو ضمانت‌های لازم برای ادامه مشارکت در توافق صادرات غلات اوکراین را دریافت کرده و به این توافق باز می‌گردد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: با همکاری یک سازمان بین‌المللی و ترکیه، ضمانت‌های مکتوب از طرف اوکراین درباره استفاده نکردن از مسیر انتقال و بنادر مخصوص صادرات محصولات کشاورزی برای عملیات نظامی علیه روسیه دریافت و به مرکز هماهنگی مشترک (JCC) ارائه شد.

این بیانیه می‌افزاید: اوکراین، به‌طور رسمی اطمینان داده است که از این کریدور دریایی فقط بر اساس مفاد «ابتکار دریای سیاه» و مقررات مربوط به JCC برای صدور غلات استفاده خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه،‌ مسکو درحال حاضر تضمین‌های دریافت شده را کافی می‌داند و اجرای توافقنامه - برای حمل و نقل ایمن غلات و موادغذایی از بنادر اوکراین (ابتکار دریای سیاه) - را که پس از حمله‌های اخیر به روسیه متوقف شده بود، از سر می‌گیرد.

منبع: اقتصاد آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.